تاریخچه اندیشکده ها و معرفی کوتاه
اندیشکدهها در چین، نقش مهمی در فرآیند تصمیمگیری و تدوین سیاستهای ملی ایفا میکنند. این نهادها با ارائۀ تحلیلها و پیشنهادهای سیاستی، به دولت در رویارویی با چالشهای داخلی و بینالمللی کمک میکنند.
در حال حاضرچین حدود 1800 اندیشکده دارد که بعد از امریکا بیشترین اندیشکده ها را دارد. مقامات دولت خلق چین از توان پژوهشی و آینده پژوهی اندیشکده های و از تخصص اندیشه ورزان در تربیت نیروی انسانی ماهر و کار آمد بخصوص اعضای 90 میلیون نفری حزب و خاصه تر مقامات رده بالا در قلمرو حکمرانی استفاده می کنند. برای شناخت حکمرانی چینی و شیوه های مدیریتی دولتی مبتنی بر مبانی کمونیستی و سوسیالیستی با درهای باز اصلاحات اجتماعی و اقتصادی آگاهی از اندیشکده ها ضرور است. معمولا داده های اندیشکده ها منتشر نمی شود و در لایه های حاکمیتی تبادل می گردد.
تاریخچه و تحول اندیشکدهها در چین
در دهۀ ۱۹۵۰، اندیشکدهها در چین تأسیس شدند، اما ساختار، کارکنان و مأموریتهای آنها در طول زمان، بهویژه در دورۀ اصلاحات و بازسازی سیاسی و اقتصادی، تغییرات متعددی داشته است. رهبران کلیدی مانند دنگ شیائوپینگ و هو یائوبانگ، با درک محدودیتهای بخشهای حزبی و دولتی، به ارزش منابع اطلاعاتی جایگزین پی بردند که مبتنی بر شواهد تجربی و کمتر متأثر از ایدئولوژی بودند. این رویکرد، منجر به رشد و توسعۀ اندیشکدهها در چین شد. با این حال، رهبران همچنان نگرانیهایی دربارۀ استقلال و تأثیرگذاری این نهادها داشتند؛ زیرا بسیاری از آنها، از مشاورههای غیررسمی حزبی نشأت میگرفتند و رهبران فردی آنها را حمایت میکردند.
ساختار و وابستگی سازمانی
در دهۀ ۱۹۹۰، اندیشکدههای رسمی چین، معمولاً به یک وزارتخانه یا بخش سیاستگذاری دولتی وابسته بودند. برای مثال، در حوزۀ امنیت عمومی، وزارت امنیت عمومی، تا سال ۱۹۹۶ دارای ۱۱ مؤسسۀ تحقیقاتی، ۱۰ کارخانۀ وابسته و ۴۴ واحد زیرمجموعه در سطح استان بود. این ساختار نشاندهندۀ ارتباط نزدیک بین اندیشکدهها و نهادهای دولتی است.
نقش و تأثیرگذاری
اندیشکدههای چینی در دهۀ ۱۹۸۰ توانستند تا حدی در تعیین برنامههای سیاستگذاری نقش داشته باشند و بهعنوان کارآفرینان سیاستی، برای اصلاحات و انتقال رویکردها فشار بیاورند. با این حال، دیدگاههای سنتی برآنند که این نهادها، نقش محدودی در سیستم حکومتی چین ایفا میکنند و بیشتر، بهعنوان بازتابدهندۀ سیاستهای دولتی عمل میکنند، تا منتقد یا ارائه کنندۀ راهکارهای جایگزین.
چالشها و محدودیتها
اندیشکدههای چینی با چالشهایی مانند محدودیت در انتقاد از تصمیمات دولتی و ارائۀ راهکارهای جایگزین مواجهند. برای نمونه، در ژانویه ۲۰۱۷، وبسایت مؤسسۀ اقتصادی یونیرول، یکی از معدود اندیشکدههای غیردولتی و لیبرال، به اتهام انتشار اخبار بدون مجوز، توسط سانسور اینترنتی پکن بسته شد. این رویداد نشاندهندۀ محدودیتهای موجود برای اندیشکدههای مستقل در چین است.
دیپلماسی اندیشکدهای
تبادلات فکری بین اندیشکدههای چین و سایر کشورها از جمله ایران، میتواند به درک بهتر سیاستها و حل تعارضات کمک کند. برای مثال، در دیماه ۱۴۰۲، نشستی تخصصی با حضور اندیشکدههای چین و ایران در مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه ایران برگزار شد که به بررسی چالشها و موضوعات بینالمللی پرداخت.
در مجموع، اندیشکدههای چین با وجود محدودیتها، نقش مهمی در تحلیل و تدوین سیاستهای ملی ایفا میکنند و تعاملات بینالمللی آنها میتواند به بهبود روابط و درک متقابل بین کشورها کمک کند. همچنین این نهادها با ارائۀ تحلیلها و پیشنهادهای سیاستی، به دولت در رویارویی با چالشهای داخلی و بینالمللی کمک میکنند. [i]
برخی از اندیشکدههای معروف چین
1. آکادمی علوم اجتماعی چین (CASS)
(中国社会科学院) Science Advice Council
نشانی اینترنتی: https://marxism.cass.cn/en
در ماه می ۱۹۷۷ تأسیس، و جایگزین دپارتمان فلسفه و علوم اجتماعی آکادمی علوم چین شد. این آکادمی اکنون شامل ۳۱ مؤسسۀ تحقیقاتی و ۴۵ مرکز پژوهشی است که در حدود ۳۰۰ زیرشاخه به فعالیتهای تحقیقاتی میپردازند.
2. مرکز مطالعات توسعه شورای دولتی چین (DRC)
(国务院发展研究中心)
نشانی اینترنتی: http://en.drc.gov.cn
یک اندیشکدۀ دولتی وابسته به شورای دولتی چین است که در زمینۀ سیاستهای اقتصادی و توسعهای تحقیق میکند و نقش مهمی در تدوین استراتژیهای اقتصادی کشور دارد.
3. مؤسسه روابط بینالملل معاصر چین (CICIR)
(中国现代国际关系研究所)
نشانی اینترنتی: http://www.cicir.ac.cn
یک اندیشکدۀ وابسته به وزارت امنیت ملی چین است که در حوزۀ سیاست خارجی و روابط بینالملل فعالیت میکند و بر مسائل استراتژیک و امنیتی جهانی تمرکز دارد.
4. مؤسسۀ مطالعات بین المللی چین وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین (CIIS)
(外交部中国国际问题研究院)
نشانی اینترنتی: http://www.ciis.org.cn
یک مؤسسۀ تحقیقاتی حرفه ای است که مستقیماً زیر نظر وزارت امور خارجه است. در 24 نوامبر 1956 تأسیس شده و اولین مؤسسه در تاریخ چین است که در مطالعۀ مسائل بین المللی تخصص دارد.
5. مؤسسۀ مطالعات استراتژیک ملی دانشگاه تسینگهوا (TNSS)
(清华大学国情研究院)
نشانی اینترنتی: https://www.tsinghua.edu.cn/en
یکی از مهمترین اندیشکدههای دانشگاهی در چین است که در حوزۀ امنیت ملی، سیاست خارجی و فناوریهای نوین فعالیت میکند.
6. مرکز مطالعات سیاست عمومی بروکینگز-تسینگهوا در پکن
(清华-布鲁金斯公共政策研究中心)
نشانی اینترنتی: https://www.brookings.edu/zh-hans
این مؤسسه، مسئول همکاری بین دانشگاه تسینگهوا و مؤسسۀ بروکینگز آمریکاست که به مسائل اقتصادی و حکمرانی جهانی میپردازد. در سال 2006 تأسیس، و در دانشکدۀ سیاست عمومی و مدیریت دانشگاه تسینگ هوا واقع شده است.
این اندیشکدهها با ارائۀ تحلیلها و پیشنهادهای سیاستی، نقش مهمی در تصمیمگیریهای کلان چین ایفا میکنند.
7. آکادمی علوم اجتماعی شانگهای (SASS)
(上海社会科学院)
نشانی اینترنتی: https://www.sass.org.cn/
در سال 1958 تأسیس شده و یک مؤسسۀ تحقیقاتی جامع علوم انسانی و اجتماعی در شانگهای و اولین آکادمی علوم اجتماعی است که در جمهوری خلق چین تأسیس شده است.
8. مؤسسۀ مطالعات توسعۀ ملی دانشگاه پکن (NSD)
(北京大学国家发展研究院)
نشانی اینترنتی: https://www.bimba.pku.edu.cn
در 25 اکتبر 2008 تأسیس شده و یک مؤسسۀ تحقیقاتی و آموزشی علمی مبتنی بر مرکز تحقیقات اقتصادی چین (CCER) دانشگاه پکن است.
9. مدرسۀ حزب کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست
(中共中央党校) (Party School of the Central of C.P.C)
نشانی اینترنتی: https://www.ccps.gov.cn
در سال 1944 تأسیس شده و مدرسۀ کمیتۀ مرکزی حزب برای آموزش کادرهای پیشرو سطح بالا و متوسط و کادرهای برجستۀ جوان و میانسال در سراسر کشور، موقعیتی مهم برای تحقیق و تبلیغ اندیشۀ شی جین پینگ در زمینۀ سوسیالیسم با ویژگیهای چینی برای عصر جدید و ترویج ساختار ایدئولوژیک و نظری حزب، مؤسسۀ تحقیقاتی فلسفی و اجتماعی حزب و دولت و یک اندیشکدۀ جدید سطح بالا با ویژگیهای چینی و یک نهاد عمومی مستقیماً زیر نظر کمیتۀ مرکزی حزب است.
10. مؤسسۀ مطالعات اقتصاد کلان کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی
(中华人民共和国国家发展与改革委员会宏观经济研究院)
(Institute of Macroeconomics of the National Development and Reform Commission of the People's Republic of China)
نشانی اینترنتی: http://www.amr.gov.cn/web/default.aspx
در سال 1995 به عنوان یک مؤسسۀ تحقیقاتی مستقیماً زیر نظر کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی تأسیس شد. این مؤسسه بر تحقیقات و مشاورۀ سیاست، خدمت به تصمیمگیری اقتصاد کلان و توسعۀ اجتماعی کشور و در عین حال، ارائۀ خدمات مشاورۀ تصمیم گیری برای صنایع مختلف، دولتهای محلی در تمام سطوح و شرکتهای چینی و خارجی تمرکز دارد.
11. مرکز مبادلات اقتصادی بین المللی چین (CCIEE)
(中国国际经济交流中心)
(China Center for International Economic Exchanges)
نشانی اینترنتی: https://www.cciee.org.cn
یک مؤسسۀ بین المللی تحقیقات، مبادله و خدمات مشاورۀ اقتصادی است که دولت جمهوری خلق چین آن را تأیید کرده و یک سازمان اجتماعی جامع است که استعدادهای سطح بالایی را در زمینۀ تحقیقات اقتصادی جمع آوری، و با نیروهای مختلف تحقیقاتی اقتصادی، ارتباط برقرار میکند.
12. مؤسسۀ مطالعات مالی چونگ یانگ دانشگاه رینمین چین
(中国人民大学重阳金融研究院)
(Chongyang Institute for Financial Studies, Renmin University of Chin)
نشانی اینترنتی: http:// rdcy.ruc.edu.cn
در 19 ژانویه 2013 تأسیس شده و متشکل از هفت بخش و چهار مرکز برای عملیات و مدیریت بدین شرح است: مرکز امور مالی زیست محیطی، مرکز حکمرانی جهانی، مرکز مبادلات انسانی چین و آمریکا، و مرکز مبادلات انسانی چین و روسیه. در فهرست ارزیابی اندیشکدههای بزرگ در جهان و چین، این مؤسسه، به عنوان یک اندیشکدۀ خط اول در چین رتبهبندی میشود. در گزارش کلاندادههای «کمربند و جاده» مرکز اطلاعات دولتی در سالهای 2017 و 2018، این مؤسسه، رتبۀ اول را در نفوذ اندیشکدههای دانشگاهی کمربند و جاده کسب کرد.
13. اندیشکدۀ چین و جهانی شدن (CCG)
(中国与全球化智库) (Center for China and Globalization)
نشانی اینترنتی: www.ccg.org.cn
در سال 2008 تأسیس شده و یک اندیشکدۀ بین المللی پیشرو در چین است که به تحقیق در زمینۀ استراتژی جهانیسازی چین، بین المللیسازی استعدادها و بین المللیسازی شرکت ها اختصاص دارد.
14. مرکز مطالعات آمریکایی دانشگاه فودان
(复旦大学美国研究中心) (Center for American Studies, Fudan University)
نشانی اینترنتی: http://cas.fudan.edu.cn
این مرکز که به پایگاه تحقیقات کلیدی علوم انسانی و اجتماعی وزارت آموزش و پرورش وابسته است، در سال 1985 تأسیس شده و یک واحد تحقیقاتی ملی برای مطالعۀ مسائل آمریکا و روابط چین و آمریکا و همچنین، پایگاه نوآوری ملی برای فلسفه و علوم اجتماعی است.
15. دانشگاه دفاع ملی چین
(中国国防大学)
(National Defence University of People's Liberation Army,NDU,PLA)
نشانی اینترنتی: http:// rdcy.ruc.edu.cn
دانشگاه دفاع ملی ارتش آزادیبخش خلق چین، مهمترین دانشگاه نظامی در چین، یک مؤسسۀ آموزش حرفه ای سطح بالا از ارتش آزادیبخش خلق چین، تحت رهبری کمیسیون نظامی مرکزی و تنها دانشگاه فرماندهی مشترک جامع در کل ارتش است.
پنج دورۀ اصلی توسعۀ اندیشکدههای چین
- دورۀ تأسیس اولیه (1977-1987) : از زمان تأسیس آکادمی علوم اجتماعی چین در سال 1977، مؤسسات تحقیقاتی در دولت، شروع به شکوفایی کردند. در این دوره، ساخت اندیشکدهها را عمدتا دولت هدایت میکرد و نوع آنها نسبتاً ساده بود. اما در ابتدا یک سیستم اندیشکده ای که زمینههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره را پوشش میدهد، شکل گرفت.
- دورۀ توسعۀ متنوع (1988-1993) : با تعمیق اصلاحات و سیاست درهای باز و توسعۀ اقتصاد بازار، بهتدریج تعدادی اندیشکدۀ غیردولتی مستقل، نوآور و انعطافپذیر ظهور کردند. علاوه بر اندیشکدههای رسمی و غیردولتی، انواع مختلفی از اندیشکدههای دانشگاهی و سازمانی نیز وجود دارد که ویژگیهای خاص خود را دارند و مزایای یکدیگر را تکمیل میکنند و با هم الگوی متنوع سیستم اندیشکدۀ چین را تشکیل میدهند.
- دورۀ اولیۀ شکلگیری (1994-2002) : با توسعۀ شدید اندیشکدههای دانشگاهی، سیستم اندیشکده بهتدریج الگوی متنوعی را با اندیشکدههای رسمی، اندیشکدههای غیردولتی و اندیشکدههای دانشگاهی، به عنوان بدنۀ اصلی شکل داده است.
- دورۀ گذار توسعه (2003-2012) : با توسعۀ سریع اقتصاد چین و بهبود جایگاه بین المللی آن، نقش اندیشکدهها در حکمرانی و تصمیمگیری ملی، به طور فزاینده ای برجسته شده است. اندیشکدهها به مسائل استراتژیک و تحقیقات سیاست عمومی توجه بیشتری کرده اند، در شکلهای خدماتی همواره نوآوری صورت گرفته و همکاری و تبادل بین اندیشکدهها بیشتر شده است.
- دورۀ نوآوری و توسعه (2013 تا کنون) : ساخت اندیشکدههای جدید با ویژگیهای چینی، به یک استراتژی ملی تبدیل شده و تقاضا برای اندیشکدهها از سوی دولت و جامعه، در حال افزایش است. تا پایان سال 2023، بر اساس آمار ناقص مرکز تحقیقات اندیشکدۀ آکادمی علوم اجتماعی شانگهای، 1096 اندیشکده در سرزمین اصلی چین وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در منطقۀ شرقی متمرکز شده اند و پکن، حدود یک چهارم اندیشکدههای این کشور را در اختیار دارد. بر اساس دادههای اندیشکدۀ چین (CTTI)، تا دسامبر 2023، تعداد اندیشکدههای منبع CTTI به 988 رسیده است که 22 استان، پنج منطقۀ خودمختار و چهار شهر، مستقیماً زیر نظر سازمان دولت مرکزی در چین را پوشش میدهد. اندیشکدهها در نهادهای دولتی و حزبی ملی و محلی، مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاهها، بیش از هشتاد درصد را تشکیل میدهند. در میان آنها، اگرچه اندیشکدههای مؤسسات تحقیقاتی دولتی و حزبی تنها 9.5 درصد را شامل میشوند، اما نقش مهمی در حمایت از تصمیمگیریها ایفا کردهاند. اندیشکدههای دانشگاهی در سالهای اخیر، بهسرعت رشد کرده و 42.6 درصد از کل آنها در سرزمین اصلی چین هستند. علاوه بر این، انواع مختلفی از جمله اندیشکدههای غیردولتی و صنعتی نیز وجود دارد.
منابع
• مقاله های مرتبط
- «بازاندیشی نقش اندیشکدهها در چین معاصر» : این مقاله به بررسی تاریخچه، ساختار و تأثیرگذاری اندیشکدههای چینی پرداخته و تغییرات آنها را در دورههای مختلف تحلیل میکند.
- «دیپلماسی اندیشکدهای و تبادلات فکری بین مراکز اندیشگاهی ایران و چین» : این گزارش به نقش تبادلات فکری بین اندیشکدههای ایران و چین در بهبود روابط و درک متقابل بین دو کشور میپردازد.
https://www.tsinghua.edu.cn/en
https://www.brookings.edu/zh-hans
http://www.amr.gov.cn/web/default.aspx
http:// rdcy.ruc.edu.cn
https://baijiahao.baidu.com/s?id=1820764962468095213&wfr=spider&for=pc
نظر شما